סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן ענת צ'רני: המוזה של הופמן
 

 
 
למרות ששרתי בעבר תפקיד ראשי כמו דידו של פרסל, אני מרגישה כאן את היותי הפרוטגוניסט שמניע את העלילה. אני בהחלט חשה את כובד האחריות."
זמרת המצו סופרן מככבת בהפקה "סיפורי הופמן" של סטפנו פודה באופרה הישראלית. ריאיון


"אחרי שאני יודעת לאן אני הולכת על הבמה ובאולם החזרות, מה רוצים ממני מוזיקלית, אני מתפנה להתעמק בסיפור המקורי", אומרת ענת צ'רני, זמרת המצו סופרן המבצעת את תפקיד ניקלאוס, המוזה של האמן הופמן בהפקה החדשה של "סיפורי הופמן" באופרה הישראלית.  

"סיפורי הופמן" היא האופרה הרצינית היחידה של המלחין הצרפתי-יהודי ז'אק אופנבך. יצירותיו האחרות של המחבר היו אופרטות שהלהיטו את האוויר בפריז של המחצית השנייה של המאה ה-19. הקהל זרם לתיאטרון של אופנבך כמו נאמני "ארץ נהדרת", "ניקוי ראש" ודומיהן - שם צחקו על הכל. אבל לא ב"סיפורי הופמן".  
 


סיפורי הופמן, צילום: Alan Humerose



המחזר הכושל

 
סיפור האופרה מחזיר אותנו יותר מ-170 שנה אחורנית לפריז. שם חיברו מישל קַארֶה וז'יל בַּארבּיֶיה מחזה על פי סיפוריו הגרוטסקיים של המשורר הופמן. "הופמן", כתב אז המשורר תיאוֹפיל גוֹטיֶיה, "פופולרי בצרפת יותר מאשר בגרמניה. כל אחד קורא את סיפוריו, יש בהם כוח וגירוי שמתאימים גם לשוערת וגם לגבירות האצילות, לאמן ולבעל המכולת השכונתית". המחזה היה הצלחה מסחררת. אופנבך שניצח על קטעי מוזיקת הביניים באותה הפקה, אמר לצֶמֶד המחברים: "מן המחזה הזה אפשר לחבר אופרה טובה ל'אופרה קומיק'".

עלילת האופרה חושפת את כישלונותיו של המשורר הופמן כמחזר. כל מערכה מוקדשת  למחוזרת בלתי אפשרית אחרת: האחת בובה מכנית, השנייה זונה ונציאנית שאמורה לגנוב את נשמתו, השלישית זמרת שאסור לה לשיר אחרת תמות וישנה עוד אישה, לכאורה זמרת אמיתית, שגם היא תיעלם בסוף האופרה. כמובן שאת כל הנשים שגורלן נחרץ, מפעיל יריב שטני.

במהלך האופרה מספר הופמן לקהל בפונדק את עלילותיו ומי שניצבת לצדו ומצילה אותו מן הגורל הצפוי לו היא המוזה המתחפשת לניקלאוס, חברו הטוב של הופמן. היא הרוח, היא האמנות שמכתיבה את דרכו עתירת החתחתים של גיבור האופרה, והיא זו שמחזירה אותו, לאחר שסיים לספר את כל עלילותיו לבאי הפונדק שבו הוא מבלה, אל המקום שבו הוא אמור להיות, ליד שולחן היצירה. המוזיקה של היצירה מוכרת ואהובה, ובאופרה הישראלית הועלתה בעבר כבר שלוש פעמים. 

https://www.youtube.com/watch?v=dZ4eosOMeXo

   




"הצרפתית באה לי יותר טבעי"

 
את הרומן עם תפקיד ניקלאוס החלה ענת צ'רני בתחילת השנה: "למדתי את האריָה, אבל אז ממש לפני האודיציה התעוררתי חולת קורונה. לפני עשרה חודשים התעוררה הזדמנות שנייה, שרתי למנצח דן אטינגר וקיבלתי את התפקיד".

צ'רני נולדה בנתניה בבית פרנקופוני – אמה מטוניס ואביה מבלגיה. את דרכה לבמה החלה דווקא בלימודי בלט, אבל התאהבה במוזיקה הקלאסית לאחר ששמעה את 'סטבאט מאטר' של פרגולזי. אחרי הצבא עבדה כעוזרת נספח צה"ל בפריז, שם פגשה את המאבטח - היום המנצח - אמיר שפילמן, שהמליץ עליה ללימודי מוזיקה באקדמיה בישראל.

היא למדה אצל מירה זכאי, ומשנת 2013 משתתפת בסטודיו של האופרה עם דוד זבה. "ב-12 השנים האחרונות אני לומדת אצל אֶבּי פּרוּמנסקי בברלין, שכמעט שברה לי את הלב כשהודיעה לי שאני מצו גבוה ולא סופרן, ולעולם לא אשיר את מימי ואת טוסקה. אולי זה יקרה בעוד שנים, תלוי מה יקרה לקול שלי. בינתיים יש תפקידים אחרים".
 
אמרת שבבית מדברים צרפתית. מן הסתם זה עוזר ב"סיפורי הופמן"?

"נכון. למרות שאני עובדת עם מאמן בצרפתית, ומדי פעם אני משתפת בשאלות את פרומנסקי דרך הסקייפ. אבל אין ספק שבשונה מאופרות שאני שרה באיטלקית או בגרמנית, כאן הכל בא לי טבעי יותר. אני מרגישה בבית, ערה לסאבטקסט, לניואנסים. הרבה יותר קל לי למשל ברצ'יטטיבים מולחנים. אבל עם האימון גיליתי שלמרות שאני יודעת צרפתית יש הבדלים. חשבתי על מקומות שונים שנראו לי שהם קלילים וקוֹקֶטיים וזזה לא היה זה".    
  


ענת צ'רני, צילום: מיכאל פאביה


"מרגישה את האחריות על הכתפיים"

את השיחה אנחנו מנהלים לאחר יום חזרות. "עכשיו, אחרי שהלכתי על הבמה ובחדר החזרות ואני יודעת פחות או יותר את הגיאוגרפיה והטופוגרפיה של התפקיד, אני יכולה להתעמק בצדדים האחרים שלו", היא משתפת, "ובפגישה הבאה עם הבמאי סטפנו פודה אגיע עם ספר התווים ועם הרבה שאלות. מי שעוד יעזור לי בתפקיד הוא בעלי, מורה למשחק בסמינר הקיבוצים, ואני גם נעזרת בספר על טכניקת המשחק של מיכאיל צ'כוב, אחיינו של המחזאי המפורסם".

איך האווירה בחדר החזרות?

"אני אוהבת את העבודה, את הקולגות, את הצוותים בבית האופרה. מבחינתי האווירה מצוינת".  

שרת במספר הפקות בחו"ל. יש הבדלים חוץ מן הגיאוגרפיה?

" אני אוהבת לעבוד בחו"ל. יש לי שני ילדים, בת ארבע ובן שנה וחצי, והם באים איתי. יש לנו הרבה רגעי כיף כמשפחה".

איך את מסתדרת עם התפקיד, המוזה שמניעה את הופמן?

"למרות ששרתי בעבר תפקיד ראשי כמו דידו ב'דידו ואניאס' של פרסל, אני מרגישה כאן את היותי הפרוטגוניסט שמניע את העלילה. אני בהחלט חשה את כובד האחריות". 



סיפורי הופמן, צילום: Alan Humerose
 


6 בנובמבר 2022 ב-20:00, 7 בנובמבר ב-19:30, 8, 10 בנובמבר ב-20:00, 11 בנובמבר ב-13:00, 12 בנובמבר ב-20:00, 13 בנובמבר ב-18:00, 14, 16 בנובמבר ב-20:00, 18 בנובמבר ב-13:00. מחירי כרטיס: 195- 445 ₪. שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב. להזמנת כרטיסים: 03-692777 או באתר האופרה הישראלית
לרכישת כרטיסים


 


למועדי מופעים >

02/11/2022   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. אל תחמיצו למרות ששלוש שעות זה קשה
מרגלית , (09/11/2022)
1. חוויה בלתי נשכחת בסיפורי הופמן, הסבר
ניקו , (05/11/2022)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע