סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן תום זלמנוב אורח בפסטיבל פליציה בלומנטל
 

 
 
"תמיד הרגשתי הזדהות גדולה עם המוזיקה של שופן והשפה הכנה והרגישה שלו", מספר זלמנוב. "את הקונצ'רטו השני בפה מינור למדתי בשנה שעברה לקראת תחרויות האביב, וזכיתי לנגן אותו לראשונה בליווי טל סמנון בשני פסנתרים בשלב הגמר. אני שמח לעלות על הבמה כעת עם הקונצ'רטו במלואו יחד עם הסינפונייטה באר שבע ורני קלדרון.

הפסנתרן הצעיר תום זלמנוב המתגורר בלונדון, משתתף בקונצרט ייחודי בפסטיבל. בקונצרט שתי יצירות קלאסיות ידועות ואהובות  סימפוניית "הפנר" הוזמנה אצל מוצרט לכבוד טקס הכתרת אצולה של אחד מבני משפחת הפנר בוינה ואת הקונצ'רטו המפורסם  בפה מינור ניגן שופן כסולן לראשונה בשנת 1830.


תום זלמנוב - מלונדון לישראל  

לקראת פסטיבל פליציה בלומנטל 2024, נדרשתי לשיחה עם תום זלמנוב, פסנתרן צעיר בן עשרים וחמש, שנמצא כיום בלונדון, משלים את לימודיו ועושה צעדים ראשונים בכיוון הבמה.

זלמנוב, שישמש כסולן בקונצרט של מוצרט (סימפוניה מס' 35 "הפנר"), יצירת בכורה של יונתן שנקר (Vowels of Human Conditions) ושופן (קונצ'רטו מס' 2 בפה מינור), בניצוח רני קלדרון עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע והסופרן תום בן ישי, הוא ממשיך המסורת הברוכה והגדולה שהנחילה הפסנתרנית פליציה בלומנטל. תום עבד בהדרכת ריצ'רד גוד, כריסטוף אשנבך, אימוג'ן קופר ובעיקר בהדרכתו של מאריי פרחיה.

בשבוע הבא מגיע זלמנוב לישראל לקראת ההופעה. כניסה לאתר שלו במרשתת, מגלה שהפסנתרן הצעיר כבר זכה בכל פרס אפשרי בישראל וחרש את העולם בהופעותיו בתאילנד וויטנאם במזרח ובהולנד ודנמרק במערב. בארץ הוא הופיע באולמות החשובים ושימש כסולן עם הסימפוניות של חיפה, ירושלים, במינכן, בטיבליסי ובלברקוזן. כמו כן השתתף בפסטיבלי מוזיקה קאמרית בצפון אמריקה.  



תום זלמנוב, צילום: אור אלקיים



מרחיב את הרפרטואר

זלמנוב הגיע לבירה הבריטית ללמוד בהדרכתו של איאן פאונטיין, שזכה לפני שלושים וארבע שנים בפרס הראשון  בתחרות רובינשטיין והיה הצעיר ביותר שזכה בתחרות.

איך זה להיות ישראלי בלונדון היום? כישראלי בכלל וכפסנתרן על הבמות?  

"הרבה פחות גרוע מכפי שזה נשמע ונראה בתקשורת. אני משובץ להופעות בשני אולמות רסיטלים בעיר, אולם סטיינויי, ו"אולם ויגמור", אחד האולמות הנחשבים ביותר. רסיטל באולם ויגמור הוא מקפצה חשובה למרכזי המוזיקה, ושם אנגן בנובמבר".

מן הסתם כבר התחייבת על יצירות

"בוויגמור אתה חייב להתחייב. הרסיטל הוא בסתיו ואנגן יצירות של יאנאצ'ק, דביסי ושוברט. הופעות בשלב הזה של הקריירה הן עניין מורכב, ובייחוד אם בינתיים אין לך סוכן שעושה את העבודה, פותח דלתות ומשכנע מנהלים מוזיקליים לקחת אותך. אני מרגיש שהמסלול שבניתי בלונדון הוא נכון בבניית אישיות אמנותית.

"יש דרך אחת - אקדמיזציה - לסיים את לימודי התואר השני הרשמיים באקדמיה כאן בארץ ולגרור את ההמשך כאן בתוך החממה - לקבל קונצרט פעם בשנה באחת הכתובות המוכרות לכולם. ההיצע מצומצם.וכולם יודעים את האפשרויות המוגבלות. את תקרת הזכוכית. התפקיד שלי כאמן הוא לשייף ולשפצר, וכמובן להיות עצמאי גם כלכלית. לי אישית החממה הביתית לא טובה. בגיל שלושים אני כבר חייב להיות במקום חדש, להרוויח כסף".

אז איך נראה לוח העבודה שלך בלונדון?

"אני רואה את איאן פאונטיין פעם בשבוע. במקביל המטרה היא לטעום דברים. אני מרחיב את הרפרטואר, כרגע עובד על יצירות רוסיות וצרפתיות, מפתח טעם ופועל בכיוונים חדשים. כיום למשל אני עם רגל אחת בעבודה עם זמרים, כולל חן רייס שגרה בלונדון. אני גם פעיל בהקמת טריו חדש. בין לבין רואים אופרה ותיאטרון - ברויאל אופרה ראיתי את 'לה בוהם', ואת ראלף פיינס ב'מקבת'".


מאסטרו רני קלדרון, צילום: סטודיו סנאפ


ונחזור להתחלה שלך?

"ההתחלה שלי הייתה כבן יחיד של זוג הורים צעירים שעלו מרוסיה. הראיתי סימנים של מוזיקליות, תנועות, קצב, תגובה למוזיקה. במשפחה לא היו מוזיקאים אז ההורים התייעצו והופנו למורים שהודיעו שמכאן ואילך הכיוון הוא מקצועי. מגיל חמש עשרה אני מחובר למרכז למוזיקה במשכנות שאננים בירושלים ועובד מאז בהדרכתו של מאריי פרחיה. הקשר אתו יקר לי כאדם וכמי שבדרכו עושה אותי למי שאני ומה שאני".   

עוד על הקונצרט בפסטיבל פליציה בלומנטל

במופע בו יככב זלמנוב בפסטיבל יבוצעו, כאמור, סימפוניית "הפנר" שהוזמנה אצל מוצרט לכבוד טקס הכתרת אצולה של אחד מבני משפחת הפנר בווינה (1789). את הקונצ'רטו המפורסם בפה מינור ניגן שופן כסולן לראשונה בשנת 1830. בין היצירות נמצאת גם יצירתו החדשה של המלחין הישראלי יונתן שנקר, שנבנתה מחומר גלם של עיצורים בשפה העברית.

"תמיד הרגשתי הזדהות גדולה עם המוזיקה של שופן והשפה הכנה והרגישה שלו", מספר זלמנוב. "את הקונצ'רטו השני בפה מינור למדתי בשנה שעברה לקראת תחרויות האביב, וזכיתי לנגן אותו לראשונה בליווי טל סמנון בשני פסנתרים בשלב הגמר. אני שמח לעלות על הבמה כעת עם הקונצ'רטו במלואו יחד עם הסינפונייטה באר שבע ורני קלדרון.

"זה יהיה שיתוף הפעולה הראשון שלי הן עם המנצח והן עם התזמורת, ואני מחכה לרקום ביחד ביצוע שבתקווה יאפשר לקהל להתאהב (או להתאהב מחדש) ביצירה הזו, שהיא גם מכתב אהבה נוגה, גם סערת רגשות אופראית וגם ריקוד אצילי ומלא חן וחדוות חיים".


סינפונייטה באר שבע, צילום: Eliors

29 במרץ 2024 , 12:00, מוזיאון תל אביב לאמנות, רקאנטי. להזמנת כרטיסים


למועדי מופעים >

20/03/2024   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע