סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: לילך גביש בין הדל-ארטה לבארוק
 

 
 
יורם כרמי מספר על הכוריאוגרפיה ל"פולצ`ינלה" - הפקה משותפת לסימפונית ראשל"צ וללהקת פרסקו


שעשוע מוזיקלי
 
לקראת  הפקת "פולצ`ינלה", התזמורת הסימפונית ראשון לציון בניצוחו של דן אטינגר יורדת לפִּיט ומפנה את הבמה ללהקת המחול פרסקו, לכוריאוגרפיה של יורם כרמי. הבלט שנכתב על ידי איגור סטרווינסקי בראשית המאה ה- 20 מועלה כמופע בשיתוף עם התזמורת ועם  שלושה זמרי אופרה, שיופיעו יחד עם הרקדנים על במה אחת .
 
הבלט מבוסס על הקומדיה דל-ארטה ומספר את סיפורו הפשוט של פולצ`ינלה, הליצן המצחיק והפלרטטן של ורונה, שמסתבך בצרות כאשר הוא מואשם בפלירטוט עם שתי בנות נאוות ועקב כך נרדף על ידי אהוביהן. פולצ`ינלה מתחזה למת ומאוחר יותר מופיע ועוזר לשני הזוגות להתחתן, ואף הוא מתחתן עם אהובת ליבו. "מבחינת הדרמה, הסיפור הוא לא מציאה גדולה", מחווה דעתו הכוריאוגרף יורם כרמי, "ולכן לא הקפדנו עליו. מהתחקיר שערכתי מסתבר שסטרווינסקי כתב יותר קטעים של שעשוע, ליצנות וחיזור, שנשענים הרבה יותר על תחושות ולא על הסיפור". 
 
את המוזיקה המקורית כתב סטרווינסקי כשהוא מתבסס בחלקה על קטעים מאת פרגולזי, מלחין מהתקופה הבארוקית, בשלהי הרנסנס. "למה הבלט חשוב?", ממשיך כרמי לספק רכילות היסטורית, "בגלל שהוא נכתב בהזמנה עבור להקת  הבלט-רוס (Ballet Russes), שהקים האמרגן סרגיי דיאגילב בפריז ב- 1911. מספרים שסטרווינסקי התאהב במוזיקה של פרגולזי והסכים לכתוב את הבלט. מה שעוד מעניין הוא שאת התפאורה עיצב פיקאסו. זה היה שיתוף פעולה בין שלושה יוצרים ענקים בראשית המאה העשרים. הבלט היה הצלחה אדירה, למרות שהיום הוא לא פופולרי כמו בלטים אחרים ולא מוצאים אותו ברפרטואר של להקות הבלט הגדולות, כמו למשל `אגם הברבורים` ו`ג`יזל`, שהם בלטים דרמטיים, כאן יש שעשוע מוזיקלי".
 
סטרווינסקי מכוון את המאזין
 
"ניסיתי לתת פרשנות תנועתית לפרטיטורה", מספר כרמי על היצירה הכוריאוגרפית, "לתת דגש למה שקורה כשיש שירה על הבמה. בלי שאשים לב, מה שקרה הוביל אותי לדברים שהיו בבלט המקורי. לקראת הסוף יש סוג של ריקוד חצר, הייתה לי מחשבה שיש זיוף מאחורי הפאר הזה, כמו שרואים בסרטים, כשאנשים רוקדים, יש מי שמרכלים. יצרתי שלושה סוגי מחולות לשלושה זוגות, בלי לדעת שבמקור נוצרו שלושה מחולות לשלושת הזוגות שעומדים להתחתן. יש משהו אבסקרטי במוזיקה, אבל בכל זאת היא מספרת סיפור בצורה ברורה. זו הייתה מקריות, אבל זה מראה משהו על היכולת של סטרווינסקי לכוון את המאזין".
 
11 רקדנים יופיעו בפרקי מחול דינמיים. עטויי מסכות הם ינועו על קו התפר שבין קלאסי למודרני, בין מסורתי לעכשווי, ובין שלושת הזמרים תוך כדי יצירת סיטואציות אישיות ורגשיות. "התחלנו לעבוד בסטודיו עם דיסק ובשלבים יותר מתקדמים הצטרפו הזמרים, שהם חלק מההתרחשות הבימתית. הם נמצאים על הבמה יחד עם הרקדנים ומחוללים את ההתרחשות המקורית.
 
"היצירה היא סוג של התכתבות בין  משהו מודרני ועכשווי לבין קלאסי, ונוצרת שבירה, מעין לכלוך. הקו הקלאסי הטהור הוא אסתטי, אבל לא מספיק מעניין. יש קטעים שלמים על גבול האימפרוביזציה, שעובדו. אותה גישה ליוותה גם את המלביש מאור צבר, שבעזרתו הצלחנו להגיע לנקודת מפגש בין הדל-ארטה לבין הבארוק. כל הזמן חיפשנו את קווי התפר האלה, אני מקווה שהצלחנו".
 
ליצור לתוך תבנית
 
להקת פרסקו הוקמה בתחילת  ו2002  ומונה בימים כתיקונם שבעה רקדנים. בשנים האחרונות אומצה הלהקה על ידי עיריית חולון שתומכת בה ובמסגרת זו עובדת הלהקה עם נוער וילדים (בין השאר העלתה את המופע לכל המשפחה  "בארץ הפלאות"). כרמי כמובן מלא במחמאות לעירייה: "זו עיר תרבות עם כר פורה ליצירה. יש בה משהו יוצא דופן, עושים שם דברים נפלאים, ואם אתה אמן שמחפש מסגרת זה מקום נפלא".
 
עבודותיו הקודמות של כרמי מגוונת. לאחרונה הציגה הלהקה את "לה פמיליה" שעלה בפסטיבל ישראל. קודם לכן העלו  את "גרעינים", מופע מחול ישראלי מודרני ועוד. על הקו המנחה אותו בעבודתו הוא אומר: "המשיכה שלי היא לטכניקה, רקדנים עם יכולות, אסתטיקה שמתכתבת עם משהו מסורתי יותר. כל פעם אני משתדל למצוא לעצמי אתגרים אחרים". כרמי מספר שבפולצ`ינלה התמודד עם אתגר חדש: "כאן לא יכולתי לשנות כלום. קיבלתי סיפור, קצב ואורך מופע נתון, זה היה האתגר הגדול. היה חשוב לי לבדוק אם אני מסוגל ליצור לתוך תבנית ולא ליצור את התבנית".
 
אחרי המופע עם הסימפונית של ראשון ימשיכו חברי הלהקה להופיע עם היצירה בליווי פסקול ללא תזמורת ובתוספת שחקן שיופיע עם מונולוגים משולבים מתוך הקומדיה דל-ארטה. לדברי כרמי: "סביר להניח שנופיע במקומות קטנים יותר, אבל גם שם ניתן חוויה דו ממדית, לא רק של מחול, אלא גם של משחק. זו נקודת המוצא של העבודה הזאת".
 
לקראת אוגוסט הלהקה תעלה מופע חדש לצלילי מוזיקה מקורית. קודם לכן, כוריאוגרפים צעירים, חברי הלהקה בעבר ובהווה יציגו מיצירותיהם. משהו שכרמי מקווה שיהפוך למסורת. "יש לנו חבר`ה מוצלחים, שאחרי שיצרו כוריאוגרפיות בערב שכזה בשנה שעברה, המשיכו להופיע באינטימדאנס ובזירה. זה יקרה באפריל הקרוב, עד אז כולם משועבדים למופע".

 

 ההפקה המשותפת  לסימפונית ראשון לציון וללהקת המחול פרסקו תעלה בתאריכים 17,16,15 בדצמבר ב- 20:30 בהיכל התרבות ראשון לציון וב- 19 בדצמבר 2007 ב- 20:00 במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. הפקת פרסקו בנפרד - החל מה- 15 בינואר 2008 ב- 21:00  במרכז סוזן דלל בתל-אביב.


למועדי מופעים >

10/12/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. פנטסטי
מנויה , ראשל"צ (16/12/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע