סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה הפלמנקו כאמנות שאין לה סוף
 

 
 
בשבילי פלמנקו היא דרך ביטוי אמנותית שמתפתחת בכל רגע נתון, זה לא משהו פולקלוריסטי כמו שרבים טועים לחשוב. וכדרך ביטוי, לי כאמנית, יש תחושה שאין לאן להגיע וכל רגע הוא תחנה בדרך אף פעם לא מקום שבו אני יכולה להגיד לעצמי '''זהו עכשיו אני יודעת מה זה פלמנקו', זה הדבר הזה שאני יכולה להמשיך ולצמוח איתו עד יום מותי"
שיחה עם שרון שגיא המלווה, כיוצרת וכרקדנית, את פסטיבל "ימי הפלמנקו" לאורך השנים


שרון שגיא, רקדנית, כוריאוגרפית ומקימת להקת "פלמנקו נטורל", הכירה את עדי אגמון עוד כשהיתה רקדנית פלמנקו צעירה ומוכשרת. אגמון שחלתה בסרטן ביקשה ממשפחתה בצוואתה לאפשר לרקדניות צעירות להשתלם בספרד, חלום אותו כבר ידעה לא יהיה לה סיכוי להגשים.
 
מאז, "קרן עדי", נוסדה על ידי משפחתה  של עדי וחוגגת 20 שנה, הפכה לשם דבר בתחום ופסטיבל "ימי הפלמנקו" שהוא אחת הפעילויות שלה, מקפיד לארח מדי שנה מופעים ממיטב הפלמנקו הספרדי.

"עדי היתה מאוהבת בפלמנקו לחלוטין"

"השנה מציג הפסטיבל תכנית חגיגית במיוחד" מספרת שרון שגיא. "הוא ייפתח עם הופעתו של כוכב הפלמנקו הספרדי מרקו פלורס ואמניות פלמנקו במופע שכולו הומאז' לפלמנקו הנשי. ביו השאר יכלול הפסטיבל הפקה מיוחדת לשנת העשרים של הקרן בה 20 מזוכי תחרויות כל השנים שהפכו לאמנים, מופיעים בהרכבים ומקצבים מגוונים בליווי מוזיקה חיה ויהיו גם מופע לילדים, ומופע חוצות בבמה שתוקם ברחבת סוזן דלל, וגם מופע משותף שלי עם להקת המחול שלי 'פלמנקו נטורל' ביחד עם התזמורת האנדלוסית הים-תיכונית אשקלון".

"עדי הייתה מאוהבת בפלמנקו לחלוטין. היא למדה אצל דליה לאו והבינה בשלב מוקדם ובאופן עמוק שכדי להיות רקדנית פלמנקו שלמה חייבים להגיע לספרד ולהתמקצע. אני, שהייתי מבוגרת מעדי בכמה שנים כבר הייתי בתוך החלום הזה ארבע שנים שבסופו של דבר הגיעו ל 15 שנה, שבהן בעיקר הופעתי ולמדתי. הליווי שלי את המשפחה היה מהמקום של מי שכבר נמצאת שם, בתוך ההגשמה הזו".

אפשר בכלל להיות רקדנית או רקדן פלמנקו מבלי לשהות תקופה בספרד?

"זו שאלה מאוד מורכבת ורגישה. בשורה התחתונה כן. בשביל להיות רקדן פלמנקו בצורה השלמה ביותר והמקצועית ביותר חייבים לעבור דרך ספרד. פלמנקו הוא עניין תרבותי. יש את הצד הטכני אותו אפשר ללמוד בכל מקום אני חושבת. היום בישראל יש לא מעט מורים שנסעו וחזרו לכאן ושאפשר ללמוד אצלם באופן טוב ויסודי.

"כשהכרתי את עדי ואת משפחת אגמון היו בארץ שלוש או ארבע רקדניות טובות, היום רוקדים פלמנקו בכל מקום בארץ. אין לי ספק שהקרן השפיעה לא מעט על כך שיש היום בארץ מורות נפלאות ורקדניות נפלאות ובתי ספר כך שכל מי שרוצה ללמוד יכול למצוא את מקומו ולהגיע לרמה מאוד גבוהה. הקרן הצעידה את הפלמנקו מנישה שולית, מפולקלור, לתחום שהממסד מכיר בעומק ובדקויות שבו ותומך בו. קרן עדי נתנה לנו, אנשי הפלמנקו, מסגרת והכרה. וזה המון.

"אבל פלמנקו הוא לא רק טכניקה, הוא לא רק ריקוד, הוא פן אמנותי שלם שמחובר לאמנות ותרבות ספרדית ויש בו גם מוזיקה ושירה ואת החיים עצמם. לכן היכולת להבין את הפלמנקו לעומק, להרגיש אותו, לספוג אותו צריך להיות מלווה בשהות בספרד. ככל שהשהות הזו ארוכה יותר אתה נחשף לפלמנקו בשפה הנכונה שלו. פלמנקו מבחינתי זו אמנות שאין לה סוף".

תסבירי

"אמנות כאמנות לתפיסתי אין לה סוף. כל אמן חייב להיות חשוף לדיסציפלינות מכל הסוגים של מחול ושל מוזיקה ובכלל. בשבילי בגדול פלמנקו היא דרך ביטוי אמנותית שמתפתחת בכל רגע נתון, זה לא משהו פולקלוריסטי כמו שרבים טועים לחשוב. וכדרך ביטוי, לי כאמנית, יש תחושה שאין לאן להגיע וכל רגע הוא תחנה בדרך אף פעם לא מקום שבו אני יכולה להגיד לעצמי 'זהו עכשיו אני יודעת מה זה פלמנקו' זה הדבר הזה שאני יכולה להמשיך ולצמוח איתו עד יום מותי".

פלמנקו-נטורל-צילום-אייל-הירש1.jpg
שרון שגיא, פלמנקו נטורל (צילום: אייל הירש)

השורש של הרגש
 
אנחנו מדברות על פלמנקו באיזה אופן גלובלי אבל יש הרבה סגנונות פלמנקו

"פלמנקו היא דיסציפלינה אמנותית שמורכבת ממוזיקה, שירה ומחול - זה השילוש הקדוש של הפלמנקו. ובתוך הדבר הזה יש כל הזמן התפתחות. כל אזור מביא איתו דברים שונים, ויש גם את ההתפתחות שנוצרת לאורך זמן. מה שאת רואה היום זה לא מה שהיה לפני 20 שנה. זו אמנות עם שורשים עמוקים, אבל מאוד פתוחה. יש ענפים בתוך הפלמנקו שכל אחד מהם מתמקד בשירה מסוימת במקצב מסויים וזה כמו ז'אנרים בתוך הפלמנקו, ובתוך כל ז'אנר יכול להתפתח תת ז'אנר".

שירה היא הלב והרוח של הפלמנקו האם תמיד יש סיפור הבא לביטוי בשירה?

"הנרטיב שנמצא במילות השיר הוא בעצם נרטיב של סיפורים מהחיים שלא מעט מהם שמסופרים בצורה מטאפורית. השירים של הפלמנקו אוניברסליים והם מספרים את הסיפורים הכי בסיסיים, פשוטים וקטנים של החיים, בדידות, אהבה, שמחה, חיבור, מוות.

"המחול והמוזיקה יוצרים אינטרפרטציה דרמטית למה שאנחנו שומעים. אבל זה לא מחויב המציאות שהרקדן עכשיו צריך לספר שהחברה שלו עזבה אותו הוא שבור. הסיפור הוא לעולם יותר מופשט ותחושתי, והרקדן שואב את ההשראה מהשירה. לכן התפקיד של הרקדן הוא להעביר רגש מתוך השורש של אותו רגש. מהפנים שלו. לצערי הרבה פעמים אנשים בוחרים לראות את הסטריאוטיפים של הפלמנקו, שואלים את עצמם מה כוונת הפרצוף הזועף, ואני מעדיפה שלא לדבר על פלמנקו שאלה הגבולות שלו, מה שנראה מבחוץ".

אז מה באמת הכי חשוב שיהיה לרקדן פלמנקו?

"יש כמה דברים חשובים אבל אולי שני הדברים הכי חשובים, שהם תקפים לכל אמן, זה להיות צנוע ולהיות כן. מתוך המקום הזה אתה רוחש מיומנויות מתוך ראייה הכי עמוקה ורחבה שאתה יכול. רק אז אתה מפתח בך את יכולת להיות אותנטי, לאפשר לביטוי שלך להיות כן במימיקה שהיא נקייה ולא מבוימת. זו אחריות מאוד גדולה.

"כמובן שמבחינה פיזית צריכים נתונים, צריך יכולת רפרזנטטיבית, קואורדינציה, חוש קצב והמון מוזיקליות. רקדן פלמנקו הוא לא רק רקדן הוא גם מוזיקאי. אתה קצת כמו נגן כלי הקשה".

   

"לפלמנקו יש יכולות ריפוי"

כל שנתיים מקיימת הקרן תחרות שהזוכה בה נוסעת לספרד, אחרי 20 שנה במבט לאחור הזוכות של התחרות ממשיכות לרקוד?

"בואי נגיד ככה, הרוב הגדול ממשיך לרקוד או ממשיך לעסוק בתחום הפלמנקו דרך הוראה, כוריאוגרפיה, ניהול להקות. כל מי שמשתתף במופע של 20 זוכי התחרות של קרן עדי הגשים את החלום בצורה זו או אחרת".

אם לא רוקדים פלמנקו לאורך זמן זה משהו שהגוף שלך יכול לשכוח אותו?

"מי שרקד פלמנקו מספיק זמן הגוף שלו לא ישכח את זה לעולם. הפלמנקו עובר טרנספורמציה דרך איזה כוח פנימי שיש לרקדן על הבמה ולכן גם אפשר לרקוד עד גיל מאוחר יחסית".


פלמנקו-נטורל-צילום-אייל-הירש2.jpg
שרון שגיא, פלמנקו נטורל (צילום: אייל הירש)


איך בוחרים את האמנים מספרד?

"יש שתי דרכים להגיע לאנשים דרך קשרים אישיים של רקדניות כאן עם סצינת המחול בספרד ומעבר לזה אמא של עדי,  אווה אגמון ותותי פורת, שמנהלות את הקרן, נוסעות כל שנה לראות את המופעים וכמובן כל שנתיים לביאנלה לפלמנקו בסיביליה, ולשמחתנו הפסטיבל כבר מוכר ברמה הבינלאומית ומגיעות אלינו לקרן לא מעט פניות לקחת בו חלק. זה מצב אידאלי".
 
עכשיו כשאין ספק שפלמנקו הוא חלק מהדי.אנ.אי שלך יש משהו שלמדת על עצמך דרך הפלמנקו שלא היית יכולה ללמוד בשום צורה אחרת?

"בטח. כל חיי הבוגרים אני בעצם רוקדת פלמנקו והזכות הזו לעסוק במשהו לעומק, כל דבר, גורם לנו להביא את עצמנו לקצוות. לקצה היכולת הפיזית, המנטלית, לקצה הזה שחושף את העצמי באופן כל כך טוטאלי בכל פעם שאני עולה על הבמה. או כשאני עומדת מול קהל ומלמדת. לפלמנקו יש יכולות ריפוי.

"בעבר להיות רקדנית פלמנקו בחו"ל, בספרד, בליבה של הפלמנקו ובכל זאת להצליח להיות מוערכת לימד אותי להיאבק. היו שם בספרד לא מעט אנשים שרואים בפלמנקו משהו שהוא רק שלהם, מאוד ספרדי וצועני. זה גיבש אותי כאדם ונתן לי כוח כאדם אבל בעיקר חיזק בי את האמונה הפנימית שזה מה שיועדתי לעשות עוד לפני שנולדתי. מבחינתי זכיתי בחיי להיות מחוברת לדבר באופן עמוק מבלי לחפש אחריו וזו זכות גדולה כי רוב החיים אנחנו מחפשים. הדבר היחיד שאני מחוברת אליו באופן דומה הוא האימהות שלי, הילד שלי שמנצח הכל".

הילד שלך רוקד?

"לא הוא משחק כדורגל אבל הוא בא לכל ההופעות שלי. בשבילו בעבר הפלמנקו היה בן תחרות והוא הרגיש שהוא נלחם על מקומו מול הטוטאליות שלי. זו בדיוק גם הסיבה שאני בחרתי ללדת בגיל מאוחר מאוד. לא רציתי להיות אמא נעדרת אלא אמא נהדרת. למזלי הזוגיות שלי מאזנת אותי אחרת אי אפשר. והיום הילד שלי מבין שהפלמנקו הוא חלק בלתי נפרד ממני והוא למד לאהוב את זה".

   

איך אנחנו כקהל ישראלי, אנחנו אוהבים פלמנקו?

"יותר ויותר. אני חושבת שפלמנקו הוא דבר שאו שאתה אוהב אותו או שאתה שונא אותו אין כל כך מתלבטים בתחום הזה. זה משהו כל כך ייצרי דרמטי וחזק שאי אפשר להישאר אדישים אליו. אז או שזה מרתיע אותך הדרמטיות או שהיא מרגשת וממלאת אותך. אמנות טובה יוצרת קונפליקטים תמיד. אני מקבלת את זה שפלמנקו הוא לא להמונים, וגם בספרד זה לא להמונים. יחד עם זאת אני עדיין מקווה שהקהל הישראלי יעשה מאמץ יפתח וידע לחבק יותר את מה שצמח בתרבות אחרת".
 

פסטיבל ימי הפלמנקו 2014 ייערך בתאריכים 5-3 באפריל 2014 במרכז סוזן דלל בתל אביב. רכישת כרטיסים בקופת סוזן דלל בטל':  03-5105656 ובאתר סוזן דלל.    



31/03/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע