סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: הראל סקעת באירוויזיון
 

 
 
עמוס אורן פוטר את סקעת מאשמה בלעדית למה שהתרחש על הבמה. ועוד מילה קטנה על פוליטיקה


שאפתנות חסרת כיסוי
 

בכלל לא משנה אם הראל סקעת זייף, התרגש או שר לא טוב. בדיעבד, ועם כל האהבה, ההופעה שלו לא הייתה טובה וגם לא מספיקה לרמות האלה, כדי להגיע גבוה יותר מהמקום ה-14. גם השיר שלו, עם כל הגאווה של היצמדות לשפה העברית, לא היה מספיק טוב וחזק. אמנם בפוטנציאל הוא היה ראוי למיקום טוב יותר, אבל במבחני הבמה והתוצאה סקעת לא נכנס טוב לשיר במעמד הגמר, וכמו שהתרגש בשלב המוקדמות, כך ההתרגשות הכריעה אותה ופגעה ביכולתו דווקא ברגע החשוב. הסיום מלא הכוח, הכעס (על מי?) והשפתיים החשוקות, לא הצליח לתקן את הרושם. ואם נהיה כנים, ממה שראינו ממתחרים אחרים, המקום ה-14 הוא מעל ומעבר למה שהגיע לזמר הישראלי.
 
קשה לבוא לסקעת בטענות. התחרות הזו היא לא פשוטה. שלוש דקות כדי לקנות תהילת עולם הן מעט מדי, וצריך אישיות חזקה ומחושלת בצורה יוצאת דופן ועצבים מפלדה כדי להיות במיטבך במעמד המרשים, התובעני והמשתק הזה. במיוחד כשתורך לשיר הוא ה-24 בסדר השירים, ואתה, כמו הקהל באולם "טלנור" באוסלו ועוד מיליונים ברחבי אירופה והעולם, מודע למי שהופיע לפניך. לא פשוט, לא קל, וגם אם סקעת כשל ברגע הגדול, לא צריך לא ועדת חקירה ולא כיתת יורים. הוא עשה כמיטב יכולתו, וכמאמר הקלישאה - מה שלא הורג, מחשל. ובפעם הבאה, הוא או מישהו אחר ישתדלו לעשות טוב יותר. בכלל, השאפתנות חסרת הכיסוי הזו, של לזכות במקום הראשון בכל פעם, היא מטורפת, נעדרת בסיס הגיוני ומציאותי. ראו את גרמניה הענקית: עברו 18 שנה מאז זכייתה הקודמת.
 
אז מי אשם? ההימורים. של עמך, של מעריצים ואנשי תקשורת מקורבים, ובעיקר של המקצוענים, באתרי ההימורים. נראה שהם הסתמכו יתר על המידה על הפוטנציאל, על היכולת הגלומה, על דמותו המצודדת והמתוקה, על נסיונו המוכח בהגשה בלדות (והרי "מילים" היא יותר שאנסון צרפתי מאשר פופ ארצישראלי). וההונאה העצמית היא שיצרה ציפייה והיא שכשלה במבחן התוצאה. ובאמת, עם העמדה כה סטטית וקלאסית נראה שאי אפשר היה להגיע רחוק באירוויזיון הזה ואולי בכלל. ורשימת המובילות בדירוג מוכיחה שהיה צריך לייצר אם לא דרמה ותיאטרליות, לפחות אינטראקציה ודינמיות.
 
וזה למרות שלגמר הגיעו, כך הרושם, יותר זמרים טובים מבשנים הקודמות, בעיקר זמרות, זמרות גדולות, תרתי משמע. אבל עדיין, ברוח הקרקס הגדול בעולם, ששורה מזה דור על האירוויזיון, התחרות הזו עדיין הזמינה אקשן. הבמה העצומה והאבזור הטכנולוגי המגוון בצורה חסרת תקדים שהועמדו לרשות המבצעים היו למעשה הזוכים הגדולים של התחרות, גם יותר מהזוכה לנה, נציגת גרמניה, וגם יותר מסגניה, נציגי טורקיה ורומניה. באמת, עושר כזה ורמה גבוהה כזו של אפקטים ופתרונות ויזואליים - בתאורה, משבי רוח, תמרות עשן ואש - למילוי כל גחמה, רעיון ודמיון, לא הוצע מעולם באירוויזיון, וזאת, יש לציין, בלי מסכי וידאו באולם עצמו. פשוט מרהיב. ומי שלא ידע או רצה לנצל אותה, פשוט נשאר מחוץ לתמונה. היסטורית, זו אמנם תחרות זמר, אבל במציאות היא ריאליטי טלוויזיונית, ואי אפשר שלא לכבד את הכללים שלה.
 
ועכשיו בואו נבדוק את הדבר שמעניין יותר מהכל. פוליטיקה.

   
 
 


תל-אביב במקום ירושלים
 
הנטייה המיידית היא לפטור אתכם מדיון בשטויות. שיר טוב הוא שיר טוב, נקודה. והעובדה ש"מילים" דורג גבוה מאוד בהימורים, מעידה שהיו מי שחשבו שיש לו סיכויים, ללא קשר למוצאו הגיאוגרפי ולשיוכו הלאומי. ואת הדיון בציפיות מול תוצאות כבר מיצינו לעיל. אני גם חושב שהקהל הגרעיני של האירוויזיון הוא משפחה חמה ומלוכדת, רחוקה מעמדות גזעניות, אנטישמיות או פוליטיות, ועניינה הוא בשירים ובמבצעים. יש להם העדפות, אהבות ונטיות, אבל ההצבעה של חבריה היא עניינית.
 
יכול להיות שלקהל הרחב, המזדמן, שמתכנס למדורת השבט האירופית-טראשית פעם בשנה, יש שיקולים אחרים, והצבעתו נקבעת על פי קרבה גיאוגרפית, משפחתית ונאמנות שכנותית ושכונתית. אבל זה בלתי נמנע. יוון תצביע לקפריסין וקפריסין ליוון, מולדבה לרומניה ורומניה למולדבה, טורקיה לגרמניה וגרמניה לטורקיה, ויוצאות יוגוסלביה הגדולה או רוסיה הענקית לאחיותיהן בעבר ושכנותיהן היום. אבל גם ישראל נהנית מהצבעה כזאת, של אוהביה, בהולנד, צרפת, בריטניה ואחרות. והעובדה שהיו השנה רק 15 מדינות (מתוך 38, לא כולל ישראל) שזיכו את סקעת בניקוד (הולנד ופינלנד עשר נקודות, סלובקיה ובלארוס שמונה נקודות, והאחרות מנקודה אחת ועד שש נקודות) רק מעידה שהשיר, הזמר וההופעה לא היו מספיק חזקים ברגע האמת. וגם אנחנו חוטאים בהצבעה "פוליטית" כזו, בניקוד הגבוה לרוסיה, ארמניה ורומניה, שוודאי יש לו הסבר שחורג מניתוח מקצועי.

   

 
אולם אי אפשר היה שלא להתרעם, כישראלים, על הפוליטיקה הבוטה שהפגינה כלפינו נורבגיה, כמפיקת התחרות נגד ישראל (ופליאה היא איך דווקא היא "נתנה" לנו חמש נקודות? בטח עבודה של הארמדה הישראלית שנחתה באוסלו לתקופת התחרות). זה צרם בשני היבטים: האחד מתריס ופוגע במכוון, בבחירה לא להציג את מפת ישראל, מפה כלשהי, אלא משהו אמורפי, חסר צורה ודמיון כלשהו לשטח המדינה, וגם הוא לשבריר שנייה. השני מורגש פחות, זניח כביכול, אך מכעיס לא פחות, והוא הצגת גלויה של תל-אביב (רחבת סוזן דלל) ולא של ירושלים הבירה, כפי שעשו עם כל אחת מ-24 המדינות האחרות בגמר. מדינה בוחרת את הבירה שלה, ולא מדינה אחרת מחליטה בשבילה.
 
מצחיק שתחרות שירים גולשת לעניינים שכאלה, אבל יש כאן בסיס לתקרית דיפלומטית. ומן הראוי לתבוע התנצלות הולמת, פומבית וחד משמעית, מנורבגיה כמדינה, מה-NRK, רשות הטלוויזיה הנורבגית, או מה-EBU, איגוד השידור האירופי, שהאירוויזיון מטעמו. בכל מקרה, רשות השידור חייבת לשלוח מחאה חריפה לגורמים הנורבגיים המקבילים. זו שערורייה שאין לעבור עליה לסדר היום (איך יגיבו בנורבגיה אם נקשקש איזו מפה שלהם ונציג את ברגן כבירתה?). אלא אם כן ראשי המשלחת לאירוויזיון לא היו מודעים לכך מראש והעדיפו להחריש, או שנוכחו בכך מאוחר ולא ידעו, ניסו או הצליחו לשנות זאת. מילא המפה, עושים לך אמבוש בשידור חי (למרות שבאינספור החזרות הגנרליות כבר היו צריכים להיות מודעים לבעיה), אבל לצילום הגלויה בסוזן דלל על ידי צוות נורבגי היה צריך להיות שיתוף פעולה מרשות השידור שלנו.
 
אז אם אתם מחפשים כשלון, הוא לא של הראל סקעת.


30/05/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (24 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
24. הראל סקעת - זמר מס` 1 בארץ !!! כנסו...
סיגל , תל אביב (19/07/2010)
23. ל-20 הראל לא בחר את השירים אלא וועדה של
יעל , רמת אביב (19/07/2010)
22. עם על כל כמה שזה כואב
אתה יודע מי , (25/06/2010)
21. זמר מעולה ותמיד ישאר כזה
כבווד להראלל , (04/06/2010)
20. בזיון
יוסי , חיפה (31/05/2010)
19. חולה עליך הראל. אתה זמר ענק בקנה מידה בינלאומי
עדי , (31/05/2010) (לת)
18. תגובה ל- 12
מירב , מרכז (31/05/2010)
17. גם אנקרה לא הופיעה בגלויות
מאיה , י-ם (31/05/2010)
16. כתבה מעולה
י. , (31/05/2010) (לת)
15. הראל סקעת זמר מעולה שביצע שיר בינוני ושיגרתי
יעל , (31/05/2010)
14. זה המחיר שמור לי ואשמור לך כנסו
מיקי , (31/05/2010)
13. כתבה מרשימה ועניינית מסכים עם כל מילה
מוסיקאי שמבין , (30/05/2010) (לת)
12. הגולם סקעת = פקעת
זכרון יעקוב , (30/05/2010)
11. הכל צבוע
לי , (30/05/2010)
10. אתה צודק
דליה , (30/05/2010)
9. ארוויזיון 2010
אלמונית , (30/05/2010)
8. מאוכזבת מאוד
מאוכזבת , (30/05/2010)
7. הראל- הזוכה שלנו! :-)
סיון , פ"ת (30/05/2010)
6. תיקון - עברו 28 שנים
טלי , (30/05/2010)
5. הכתבה הזו די נכונה בעיניי!
עינת : )) , (30/05/2010)
4. לא יאמן כמה שאתה צודק
בר , רמת גן (30/05/2010)
3. סקעת היה יותר מידי גדול לארוויזיון. הוא גדול.
דן , ת"א (30/05/2010) (לת)
2. עזבו אותכם , כל התחרות הזאת זו פולטיקה .
gfhgfh , (30/05/2010)
1. כבוד לישראל הוא הביא
עמית נאור , חיפה (30/05/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע